بازگشت

رویکرد آموزشی و تربیتی 

الف) در رويكرد تعليم و تربيت نوين، توجه به انسان، استعداد، توانایی و قابلیت های او در مسیر رعايت ارزش هاي انساني برای شکوفایی، رشد و پرورش او در مدرسه از اصليترين مأموريت های مدرسه است. از اين رهگذر و با توجه به اهداف و استراتژي موسسهی رهروان راهیان نور، واحد دبستان در طول شش سال طي برنامه هايي به دنبال شكوفا سازي، رشد و پرورش استعداد و توانايي دانش آموزان از طريق كسب مهارت هاي اصلي، كشف مسأله و يافتن راه حل آن بر اساس رويكرد شناختي است.

 

ب) در اين نگاه، عنصر اصلی و محور فعالیت های یادگیرانه «شوق وانگیزه ی درونی دانش آموز» است که توجه به محتواي فعاليت ها، مفاهيم و تلاش براي ايجاد زمينه هاي بيشترِ شوق انگيزي مدرسه، كلاس و درس خواندن، خود از جايگاه بلندي برخوردار است. 

نظام آموزش و پرورش در کشور ما در مسیر رشد و تعالی دانش آموزان با تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، چارچوب فعالیت مدرسه را با محوریت «دانش آموز و یادگیری» در کنار ساختارهای شکل گرفته ی مدرسه به عنوان روندی که امکان رشد و پرورش دانش آموزان را فراهم آورد، در نظر گرفته است. 

 

آموزش و پرورش امروز در عرصه ی جهانی با چالش های فراوانی مواجه است که برای برون رفت از آن یادگیری به معنی دانستن و سپس توانستن اصلی ترین ارکان آن است که این مهم در قالب چهار محور مورد توجه است:

يادگيري براي دانستن، يادگيري براي توانستن، يادگيري براي زيستن، يادگيري براي با هم زيستن.

تعابير و معاني ديگر چهار هدف آموزش و پرورش:

·        يادگيري براي دانستن: دانايي، يادگيري يادگيري، يادگيري سود جستن از هر فرصت زندگي براي يادگيري

·        يادگيري براي توانستن: مهارت حرفه اي و توانايي رو به رو شدن با موقعيت هاي گوناگون

·        يادگيري براي زيستن: مهارت هاي زندگي فردي، رشد شخصيت فردي، مسئوليت ها و توانمندي فردي

·        يادگيري براي با هم زيستن: مهارت هاي زندگي اجتماعي، توان درك ديگران، علاقه و تعهّد بعد همبستگي با ديگران، احترام به ديگران، اعتقادات ايشان، صلح، مهارت هاي شهروندي، ارزش هاي جمعي

 

با توجه به تعاريف فوق، از این رهگذر يادگيري در مدرسه مستلزم:

1- توجه  2 مشاهده  3- يادسپاري  4- فهميدن  5- تنظيم هدف ها  6- مسئوليت پذيري دانش آموزان، است.

دانش آموزان از طريق مشاركت فعال، مشاركت اجتماعي، فعاليت هاي معنادار، خود نظم جويي و فكور بودن، سازماندهي مجدد پيش دانسته ها، ارتباط دادن اطلاعات جديد با دانش پيشين و استفاده آن در موقعيت هاي زندگي به يادگيري معنادار مي رسند.

 

ويژگي هاي آموزش و پرورش مورد علاقه راهیان نور

·        علمي

·      کاربست یادگیری در زندگی

·     مبتني بر ارزش هاي ديني

 

آموزش و پرورش مورد علاقهی راهیان نور از طريق نيل به چهار هدف آموزش و پرورش براي قرن بيست و يكم حاصل خواهد شد. آموزش و پرورش مورد نظر در راهیان نور بر چهار ستون بنا شده است. هم نوين است، هم علمي، هم فناورانه و هم مبتني بر ارزشهاي ديني. 

نوين است چون اين نوع آموزش و پرورش يكي از آخرين مدل هاي در نظر گرفته شده براي بسط در آموزش و پرورش كشورهاي مختلف به شمار مي رود. 

علمي است چون هم طراحي و هم امكان سنجي آن توسط عالي ترين مرجع معتبر بين المللي در زمينه آموزش (يونسكو) تأييد شده و بسط يافته است.

فناورانه است چون براي زندگي در قرن بيست و يكم كه قرن فناوري است تدارك ديده شده است. 

و بالاخره مبتني بر ارزش هاي ديني است چون از مفاهيم و ارزش هاي والا و جهان شمولي چون تكريم دانايي، تكريم دانش، تكريم يادگيري دائمي، تكريم توانمندي، تكريم مسئوليت پذيري، تكريم انسان، تكريم صلح، تكريم احترام به ديگران و… دفاع مي كند و نسبت به آنها متعهد است. 

 

بر اين اساس مي توان در دمِ دست ترين حالت گفت:

 

آموزش و پرورش نوين، علمي، فناورانه و ارزش های دینی همان آموزش و پرورش بنا شده بر چهار ستون يادگيري، دانستن، زيستن، با هم زيستن است.